Az ekzema a bőr akut vagy krónikus gyulladásos betegsége, a leggyakoribb bőrbetegség.

Az akut esetben a bőr vörös, gyulladt, viszket, de lehet nedvedző, pörkös is.

A krónikus ekzemánál a bőr száraz halványvörös, hámlik, viszket.

Oka lehet: Külső környezeti ártalom (vegyi anyagok, fémek, növényi,-állati eredetű anyagok stb.). Csaknem minden anyag kiválthat arra fogékony emberben bőrgyulladást. Az ekzema lehet belső eredetű is, ha kialakulásában az öröklött hajlam szerepe meghatározó, vagy a szervezetben elszaporodó mikrobák (bakteriumok, virusok, gombák) allergénjei a felelősek.

Atópiás dermatitis (gyermekkori ekzema): Az atópiás dermtitis egy krónikus, nem fertőző öröklött hajlamon alapuló bőrbetegség. A bőr legkülső, védő rétegének károsodásával és védekező képességének (immunrendszerének) zavarával jár. Csecsemőkorban elsősorban az arcon, hajasfejbőrön láthatók vörös, hámló, viszkető foltok. Kisgyermekkorban főleg a hajlatokban, nyakon, szemek körül száraz, hámló, vörös foltok formájában jelentkezik. Rendszeres kiújulás jellemzi.

Kezelés:

Legfontosabb része a megelőzés: az allergénektől (poratka, háziállatok, penészgomba) és a káros anyagoktól mentes otthoni környezet. Javasolt a legalább 6 hónapig tartó szoptatás, a pépes ételek 6 hó utáni bevezetése, valamint a tyúktojás elkerülése az első életévben. Később a provokáló faktorok és a bőrt irritáló tevékenység kerülése szükséges. A bőr ápolása speciális hidratáló testkrémek, valamint olajos tusfürdők rendszeres használatával szintén fontos.

A már kialakult ekzemát helyi gyulladáscsökkentő szerekkel és immunmoduláns hatású kenőcsökkel kezeljük. A viszketést antihisztaminokkal szüntetjük meg.